Bilpolitik
Derfor skal vi fjerne registreringsafgiften
Vi skal have flere nye, bedre og mere sikre biler på vejene
Det skal være bedre, billigere og mere betryggende at være bilejer i Danmark. Derfor skal der ryddes op i den jungle af regler, afgifter og snørklede ordninger, som skiftende regeringer har indført.
Danskerne skal ikke overbeskattes
Provenuet fra bilbeskatningen i Danmark udgør en klart større andel af vores indkomst end i andre sammenlignelige lande. Danskerne skal dermed betale langt mere for den samme bil og betaler også ofte mere for at bruge bilen. Hvorfor?
I Tyskland og Sverige kan man opretholde stærke velfærdssamfund uden samme høje afgifter. Det vil være godt for både din økonomi og for samfundsøkonomien at sænke afgifterne.
Ikke nok med at det er urimeligt. Det er også uklog økonomisk politik. En høj beskatning på bilkøb og ejerskab koster velstand og arbejdspladser.
Derfor arbejder Nye Borgerlige for at fjerne registreringsafgiften for alle køretøjer – også motorcykler og veteranbiler.
Danskerne skal ikke overbeskattes
Provenuet fra bilbeskatningen i Danmark udgør en klart større andel af vores indkomst end i andre sammenlignelige lande. Danskerne skal dermed betale langt mere for den samme bil og betaler også ofte mere for at bruge bilen. Hvorfor?
I Tyskland og Sverige kan man opretholde stærke velfærdssamfund uden samme høje afgifter. Det vil være godt for både din økonomi og for samfundsøkonomien at sænke afgifterne.
Ikke nok med at det er urimeligt. Det er også uklog økonomisk politik. En høj beskatning på bilkøb og ejerskab koster velstand og arbejdspladser.
Derfor arbejder Nye Borgerlige for at fjerne registreringsafgiften for alle køretøjer – også motorcykler og veteranbiler.
Grøn omstilling af vejtransporten skal give mening
Omkostninger til at have en bil er mere end brændstof, service, værditab og lån. Der er også omkostninger for samfundet i form af støj, ulykker, slitage på vejene, luftforurening og trængsel.
Det er rimeligt, at bilisterne betaler den regning. Det er til gengæld ikke rimeligt, at bilisterne skal betale mere, end hvad omkostningerne faktisk er.
Det er rigtigt, at registreringsafgiften indbringer et stort provenu til statskassen (på godt 19 mia. kr. årligt). I stedet for at bruge bilisterne som skaffedyr bør politikerne spænde livremmen ind og bruge færre penge på dyre prestigeprojekter, som giver meget lidt transport for pengene såsom DSB og Banedanmark.
Bilkørsel beskattes allerede igennem afgifterne på ejerskab, CO2-udledning, benzin og diesel. Ud fra et miljøhensyn er der derfor ikke behov for at beskatte bilkøb igennem registreringsafgiften.
Lad os derfor udfase den for alle køretøjer.
Bilafgifterne går ud over familierne og landkommunerne
Registreringsafgiften er en skat på mobilitet. Skatteministeriets beregninger viser, at danskere udenfor de store byer betaler langt mere i bilafgifter end dem i de store byer.
Skatteministeriet har også opgjort, at børnefamilier betaler langt mere i bilagifter end andre familietyper.
Det er hverken retfærdigt eller rimeligt. Lavere bilafgifter er derfor både god familiepolitik og bedre for et Danmark i balance mellem by og land.
Bilafgifterne går ud over familierne og landkommunerne
Registreringsafgiften er en skat på mobilitet. Skatteministeriets beregninger viser, at danskere udenfor de store byer betaler langt mere i bilafgifter end dem i de store byer.
Skatteministeriet har også opgjort, at børnefamilier betaler langt mere i bilagifter end andre familietyper.
Det er hverken retfærdigt eller rimeligt. Lavere bilafgifter er derfor både god familiepolitik og bedre for et Danmark i balance mellem by og land.
Storebæltsafgiften kan ikke retfærdiggøres
Nye Borgerlige ønsker brugerbetalingen på Storebæltsbroen afskaffet.
Storebæltsbroen har snart været åben i 22 år. Brugerne har betalt for broen i alle årene.
Alligevel opkræver staten fortsat brugerbetaling på Storebæltsbroen, for i modstrid med hensigten har politikerne gang på gang hævet pengene, der skulle gå til at afdrage på broens gæld.
Det skal have en ende. For vores dejlige land – vores ørige – skal bindes sammen på kryds og tværs. Det er en national opgave, vi skal løfte i fællesskab. Det er på tide, at vi afskaffer den brugerbetaling på Storebæltsbroen.
Trafikal ligestilling mellem alle landsdele
Det skal ikke være dyrere at sejle en kilometer, end det er at køre en kilometer. Danske øer skal bindes bedre sammen med de bro- og landfaste dele af Danmark.
Det er en investering i det nationale fællesskab og de 45 mio. kr., som ligestillingen vil koste, ser Nye Borgerlige som en nødvendig udgift for at sikre de kulturelle og historiske værdier, der ligger i, at Danmark er et ø-rige.
Konkret sikres trafikal ligestilling ved at gennemføre den fulde landevejsprincip for statslige og ikke-statslige færgeruter.
Trafikal ligestilling mellem alle landsdele
Det skal ikke være dyrere at sejle en kilometer, end det er at køre en kilometer. Danske øer skal bindes bedre sammen med de bro- og landfaste dele af Danmark.
Det er en investering i det nationale fællesskab og de 45 mio. kr., som ligestillingen vil koste, ser Nye Borgerlige som en nødvendig udgift for at sikre de kulturelle og historiske værdier, der ligger i, at Danmark er et ø-rige.
Konkret sikres trafikal ligestilling ved at gennemføre den fulde landevejsprincip for statslige og ikke-statslige færgeruter.
Udfas registreringsafgiften og udligningsafgiften for alle køretøjer – også motorcykler, varebiler, veteranbiler mv.
Registreringsafgiften skal udfases over en passende tidshorisont. På den måde undgår man, at dem som netop har købt bil oplever urimelige værditab. Ved at forpligte sig til en udfasning over tid vil danske familier opleve en kraftig forbedring i deres økonomi eftersom de kan få bedre biler til færre penge. Dermed får de samtidig bedre råd til andre ting, der er behov for.
.
.
.
Foto: Delmiro Junior / Shutterstock.com
Nedsæt benzin- og dieselafgiften til EU’s minimumssats
En lempelse af benzin- og dieselafgiften til EU’s minimumssats vil reducere statens provenu med 0,5 mia. kr. årligt.
Danskerne vil til gengæld opleve, at de sparer over 3 mia. kr. årligt. En for staten forholdsvis lille skattelempelse kan dermed betyde, at hver bilejer sparer ca. 1.000 kr. årligt.
Det skyldes bl.a. , at flere vil vælge at tanke i Danmark. Det er rigtigt, at det kan medføre at Danmark isoleret set får større CO2-udledninger, men den globale virkning af høje brændstofsafgifter står ikke mål med den ekstrapris, danskerne skal betale for at tanke bilen.
Veteranbiler
Nye Borgerlige har kæmpet for, at originalitetskravet til veteranbiler er blev fjernet.
Det er vigtigt for kulturarven, at de ældre biler bevares – også selvom alle skruer og bolte ikke er originale. Mange veteranbilentusiaster lægger et stort arbejde og også mange penge i denne vigtige opgave. Sådan skal det fortsat være.
.
.
.
.
Én ensartet ejerafgift per bil
Nye Borgerlige ønsker en provenuneutral omlægning af den nye CO2-ejerafgift, så der fremover er tale om en helt almindelig ejerafgift, hvor alle biler betaler samme periodisk afgift uanset CO2-udledning.
Samtidig vil vi tilbagerulle forhøjelsen af ejerafgiften, som blev vedtaget i forbindelse med Aftalen om grøn omstilling af vejtransporten.
Firmabilbeskatningen forenkles
Fremover skal firmabilbeskatningen ske ved, at en simpel procentdel af markedsværdien tillægges lønindkomsten.
.
.
.
.
Vejsidesyn for motorcykler skal afskaffes
I stedet skal der indføres periodisk syn, som flugter med reglerne for biler.
.
.
.
.