SF er i dag kommet med forslag om at forbyde nysalg af alle benzin- og dieselbiler, der kører mindre end 20 kilometer på literen fra 2022. Forslaget er både dumt og unødvendigt.

På SF’s sorte liste finder man blandt andet Danmarks mest solgte model, Nissan Quashqai.  Også den tredjemest populære model, Peugeot 208, vil SF forbyde.

Ubetaleligt for almindelige danskere

Forslaget kan ikke gennemføres på grund af EU, der forbyder så store nationale indgreb i markedet. SF vil derfor i stedet beskatte de udvalgte benzin- og dieselbilerne så meget, at de reelt bliver ubetalelige. Endnu engang vil venstrefløjens høje ambitioner på Danmarks vegne betyde et tab af velfærd og velstand for almindelige danskere, imens effekten på klimaet er ikke-eksisterende.

Forslaget fremsættes naturligvis med henvisning til klimaloven og ambitionen om at reducere udledningen med 70 %. Men husk nu på, at klimalovens eneste formål er, at Danmark skal være et foregangsland for resten af verden. Danmarks udledning i sig selv er ubetydelig. Tror SF, at en fremrykning af udfasning af fossile biler vil få indien til at følge efter? Kina? USA? Selvfølgelig ikke. Det vil heller ingen indflydelse have på bilproducenterne. Det danske marked er alt for lille. Den eneste effekt vil være at genere de danske bilejere og at give SF og omegn en god følelse i maven.

Derudover er forslaget unødvendigt. Salget af brændstofbesparende benzin- og dieselbiler har været støt stigende siden årtusindskiftet, og alt tyder på, at den tendens vil fortsætte.

Fjern i stedet registreringsafgiften

Faktisk risikerer SF stik imod eget ønske at stoppe denne gode udvikling. I dag kører mange danskere rundt i relativt gamle biler, der forurener langt mere end en ny Nissan eller Peugeot. Det skyldes den danske registreringsafgift, der er blandt Europas højeste. Med SF’s forslag kan mange danskere tænkes at udskyde udskiftningen af deres gamle benzinsluger.

SF kommer altså ufrivilligt til at illustrere, hvor tåbeligt det var et sætte en ambition om, at Danmark skal gå forrest i klimakampen.

I Nye Borgerlige ønsker vi helt at fjerne registreringsafgiften. Det vil give flere almindelige danskere friheden til at gøre et bilkøb, der kan forbedre deres livskvalitet. Samtidig vil det have en stimulerende effekt på økonomien og i sidste ende betyde, at vi kan sende flere af de gamle biler til skrot.

I klimaloven står, at ”indfrielsen af Danmarks klimamål skal ske så omkostningseffektivt som muligt”. Forbud mod benzin- og dieselbiler er en af de absolut dyreste måder at nedbringe CO2-udledningen på. Har SF allerede glemt, hvad de stemte for?

Forslaget bliver forhåbentlig ikke til noget. Jeg vil i hvert fald som klimaordfører gøre, hvad jeg kan for at være med til at skrotte dette seneste påfund fra SF.

Peter Seier Christensen

Klimaordfører for Nye Borgerlige