Vi havde i går et beslutningsforslag fra DF i folketingssalen. Det gik på, at man skal være gift med en dansker for at kunne blive dansk statsborger.

Selvom jeg er enig i intentionen om at begrænse tildelingen af statsborgerskaber ret så kraftigt, så kunne jeg ikke anbefale at stemme for.

Efter min og Nye Borgerliges mening er det kun en lappeløsning. Det er faktisk kun en ‘light-udgave’ af Nye Borgerliges politik.

Beslutningsforslaget fra DF løser ikke problemet, og det vil desuden ramme en del mennesker, som vi ellers gerne vil tage imod som danskere.

Du kan læse min ordførertale fra i går nedenfor.

Kærlig hilsen
Mette

ORDFØRERTALE TIL B50

Alt for mange har gennem årene fået tildelt et dansk statsborgerskab ved lov, som ikke skulle have haft det.

Tilkommende fra de muslimske lande er blevet tildelt beskyttelsesstatus som flygtninge, er blevet gjort til indvandrere med permanent opholdstilladelse, og flere tusinde af dem bliver hvert år gjort til danske statsborgere.

Vandelskravet til ansøgere om dansk indfødsret har vist sig ganske utilstrækkeligt. Andelen af medlemmer i de muslimske indvandrerbander, der har dansk statsborgerskab, burde få alarmklokkerne til at ringe.

Andelen af indvandrerkvinder på krisehjem er et andet pejlemærke, og det nye fokus på negativ social kontrol, peger i samme retning.

Der er slet ingen garanti for assimilation i de danske regler for tildeling af indfødsret. Det burde der være.

Derfor vil problemerne med vold og pres for islamisk indflydelse i samfundet vokse i de kommende år, indtil Folketingets politikere finder ud af, at der skal sættes en prop i hullet. Skaden skal stoppes. Reparationsarbejdet skal i gang.

Politikerne har gjort for lidt for at beskytte vores samfund mod de skadelige virkninger og volden, der følger med den islamiske kultur og ideologi.

Tildeling af indfødsret til indvandrere fra muslimske lande, der er overrepræsenterede i kriminalitetsstatistikkerne, vil med usvigelig sikkerhed gøre problemerne værre og konsekvenserne for danskernes tryghed og frihed større.

Sådan er tilstanden. Sådan har den været i mange år.

Derfor forstår jeg godt hensigten med DF’s beslutningsforslag, som vi behandler i dag. Jeg deler DF’s bekymring over udviklingen, og jeg er enig i, at det danske samfund risikerer at lide permanent og uoprettelig skade, hvis vi ikke får stoppet tildeling af indfødsret til indvandrere fra de lande, der giver os problemer – altså fra de fleste af de lande, der har muslimsk flertal.

Men jeg er ikke overbevist om, at det løser noget problem, at man skal være dansk gift for at kunne blive dansk statsborger.

Der er titusinder af danske statsborgere, der i dag sætter Koranen over Grundloven og som under ingen omstændigheder ville kunne betegnes som danske i hjerte og sind.

De kan fortsat gifte sig med udlændinge, som kan blive danske statsborgere med tiden. Det problem adresserer beslutningsforslaget slet ikke.

Desuden vil forslaget helt åbenlyst risikere at ramme gode indvandrere fra vestlige lande, som helt uforskyldt bliver offer for vores samfunds behov for at beskytte os imod islams indflydelse.

Jeg accepterer, at når vi skal løse udlændingepolitikken fra bunden, så vil der skulle gennemføres regler, der også vil ramme utilsigtet. Det kan ikke undgås. Den fatale udlændingepolitik, som er ført herinde i årtier, kan ikke repareres uden. Sådan er det.

Men når forslaget ikke løser udlændingepolitikken fra bunden – ja, for så vidt vil være en lempelse af Nye Borgerliges mere konsekvente politik, så synes jeg ikke, man kan tillade en lov, der desuden risikerer at bringe gode udlændinge fra vestlige lande unødigt i klemme.

Nye Borgerlige kan derfor ikke støtte forslaget.