Jeg stiller forslag i Folketinget om, at muhammedkrisen skal indgå i den såkaldte kanon for historiefaget i folkeskolen.

Det vil medføre, at alle skolebørn i fremtiden vil skulle lære om de berømte tegninger af profeten Muhammed, som Jyllands-Posten offentliggjorde i 2005, og om de voldelige reaktioner, der kom fra muslimer både herhjemme og i udlandet.

Kampen for ytringsfrihed er enormt vigtig, og selvom der er gået mange år siden da, er det stadigvæk afgørende at holde fast i, at ytringsfriheden til hver en tid trumfer muslimers krav om, at deres profet ikke må tegnes og islam ikke gøres grin med.

Regeringen har smølet noget så forfærdeligt med at få det på plads, så nu har jeg tabt tålmodigheden. Lærere, der gerne vil undervise i emnet, har manglet opbakning fra regeringen og også relevant undervisningsmateriale.

Nu skal de have begge dele.

Der er faktisk flertal i Folketinget for at tvinge undervisningsministeren til at handle. Sammen med de øvrige partier i den borgerlige opposition vil SF stemme for forslaget om at lade muhammedkrisen indgå i historie-kanonen og pålægge ministeren at udfærdige undervisningsmateriale til det.

Jeg er selv skolelærer, og jeg ved derfor også, at det betyder meget, at man har opbakning fra skoleledelsen og fra politikerne i sit daglige arbejde.

Det er helt urimeligt, at det skal være den enkelte lærer, der skal agere skydeskive for intolerante muslimske forældre, når man insisterer på at undervise i et så vigtigt emne som ytringsfrihed.

I Frankrig blev en skolelærer halshugget af vrede muslimer for at bruge satiriske muhammedtegninger i undervisningen, og herhjemme angreb en muslimsk terrorist for nogle år siden et forfattermøde med samme tema.

Kampen for ytringsfrihed er ikke for sjov. Og politikerne ynder at påstå, at de ’står sammen’, når islam angriber friheden.

Nu kan Mette Frederiksen og hendes parti redde lidt af æren ved at stå sammen med os andre og lade muhammedkrisen blive en del af historiekanonen i folkeskolen.

Kærlig hilsen
Mette